“I strålearme af lys og varme vor skole stå”
N.F.S. Grundtvig, ‘Hvad solskin er for det sorte muld’, 1856
Stevns Friskole er en Grundtvig-Koldsk friskole, der bygger på en moderne forståelse af Kolds skoletanker og Grundtvigs menneskesyn. Den grundtvig-koldske skoletradition har en række kendetegn, som har rødder helt tilbage til midten af 1800-tallet, hvor Grundtvig og Kolds tanker om skolen blev udviklet som en reaktion på datidens sorte skole og ud fra et særligt menneskesyn, hvor idealet om åndsfrihed var vigtigt i et demokratisk samfund. De Grundtvig-Koldske skoletanker introducerede en ligeværdig tækning mellem den sanselige, følelsesmæssige og den rationelle tilgang til livet.
På Stevns Friskole spejles de grundtvig-koldske skoletanker i skolens værdier. Vi mener, at børn udvikler sig bedst i det Grundtvig kaldte for det forpligtende, lærende og ligeværdige fællesskab. Dannelsen spirer i et forpligtende fællesskab, hvor forældresamarbejdet og en engageret forældrekreds er hjørnestenen i skolens virke. Vi vægter det nære miljø i kombinationen med et stort udsyn. Med fællesskabet i centrum udvikler børnene selvindsigt. De spejler sig i historien, og bliver herved opmærksomme på, hvem de selv er. Eleverne rodfæstes i det moderne, globale samfund og bliver i stand til at tage del i det som aktive samfundsborgere.
Vi ønsker en skole, hvor der i høj grad er plads til kognitiv udvikling, fantasi og følelser og samtidig en skole med elever, der trives og er menneskeligt velbefindende, med en følelse af overskud, gåpåmod, handlekraft og glæde ved livet.