Det overordnede mål for børnehaveklassen er at støtte barnets udvikling. Der lægges især vægt på sproglig, motorisk og musisk stimulation. Der er særligt fokus på det sociale samspil i klassen.
Undervisningen i børnehaveklassen skal lede hen mod:
Indhold i undervisningen
- Øve børnene i at kunne lytte til og forstå en oplæst historie eller fortælling
- Lære børnene at kunne lytte til og forstå andre børn og voksnes tale
- Give børnene forståelse for vigtigheden af at kunne modtage en kollektiv besked
- Systematisk leg med sproget (bogstavlyde, rim, stavelser m.v.)
- Sproglig opmærksomhed, som danner basis for den egentlige læseindlæring
Naturfaglige kompetencer
- At give børnene gode naturoplevelser
- Arbejde med geometriske former
- Arbejde med retninger og størrelser
- Lære sammenhæng mellem tal (symbolet) og begrebet (hvad betyder det)
- Addition og subtraktion (+ og -)
- Problemløsning
Praktiske og musiske kompetencer
- Øve børnene i at høre musik
- Udvide børnenes kendskab til forskellige instrumenter
- Give børnene et grundlæggende kendskab til den danske sangskat
- Give børnene tid til fordybelse og at lære at udtrykke sig ved at tegne og male
- Dramatisere, danse m.v.
Bevægelse og motoriske kompetencer
- Daglig aktivitet hvor fin- og grovmotorik styrkes
- Give børnene mulighed for at udtrykke sig ved hjælp af kroppen
- Inddrage skolens legeområde i undervisningen
- Leg, der styrker og motiverer til fysisk aktivitet
- Lære at sætte ord på kroppen og sanserne
Sociale kompetencer
- Give det enkelte barn mulighed for at opleve succes i undervisningen og opleve at blive værdsat som person
- Skabe mulighed for at danne venskaber
- Lære børnene at varetage daglige funktioner
- Give børnene mulighed for at være medbestemmende
Arbejdsmetoder og arbejdsformer
- Børnene fortæller om nære emner for hele klassen, stiller spørgsmål og får svar
- Oplæsning og fortælling
- Lave forskellige rime og bogstavlege
- Øve bogstavernes lyd, form og farve (vokaler, konsonanter)
- Lære børnene at bruge sproget ved f.eks. at forklare regler
- At træne ord, sætninger og stavelser mm.
Naturfagligt
- Snakke årstider, vejr og temperatur
- Iagttage årets gang
- Lære begreber (foran, bagved, ved siden af, over, under)
- Tælle og måle
- Klokken
- Små natur-og teknikopgaver
Praktisk musisk
- Morgensang
- Synge og dramatisere
- Spille på forskellige instrumenter
- Klappe rytmer
- Lege sanglege
- Danse
- Tegne og male billeder
- Klippe klistre
Bevægelse og motorik
- Krybe, kravle, balancere, løbe, sjippe, hoppe, hinke, mv.
- Lære forskellige boldspil
- Sanglege med fagter
- Klippe, flette, binde sløjfer, bruge blyant og pensel
Materialer
Dansk:
- Halfdans ABC
- Lær at forstå fra A til Å
- Bogstavbogen
- Alle tiders Dansk (Prins Purk)
- Stavetrappen – lyde og bogstaver
- Daglig dosis start + skrivebog
- Læs og løb
- Lydret fri læsning
- På vej til den første læsning – fonologisk opmærksomhed
- Den første læsning – Ida og Emil knækker koden (iPad)
- Matematik:
- Sigma
- Rema a og b
- Kolorit
- Matematikfessor (iPad)
- Abe Matematik (iPad)
Socialt
- Gode fælles oplevelser i klassen
- Lave sociale spilleregler i klassen
- Pararbejde/gruppearbejde
- Praktiske opgaver (hente mælk, tørre borde og lign.)
- Rydde op efter sig selv
- Legetimer
- Arbejde med Trin for Trin (social og emotionel læring)
Sprogvurdering i august
Bogstaveprøve i marts