Skærmpolitik

Skærmpolitik på Stevns Friskole

Skolens skærmpolitik tager udgangspunkt i undervisningsministeriets nyeste anbefalinger om børns skærmbrug. Helt overordnet omfavner vi som skole det bedste fra den digitale
verden, men har samtidig fokus på at skabe en balance mellem digital og analog
undervisning, samt at begrænse distraktioner så eleverne kan fokusere på det faglige og sociale.

• Stevns Friskole er mobilfri. Eleverne afleverer deres telefoner når undervisningen starter
    og får dem igen når de får fri. I undervisningen anvendes mange forskellige digitale
    platforme når det er fagligt eller pædagogisk relevant at bruge dem, ellers ikke. Fra tredje klasse anvender eleverne egne computere i undervisningen, dog ikke i frikvarterne. Det er ikke tilladt for børn eller personale at tage, eller dele, billeder eller video af eleverne uden forældrenes tilladelse. Rekreativ brug af skærm er ikke tilladt for skolens personale.
  • Skolen opfordrer til at forældrene som rollemodeller går i dialog om deres børns
    skærmbrug, og sætter sig ind i børnenes digitale liv, så digital mobning og oplevelser af ubehageligt indhold kan undgås.

Det digitale fylder mere og mere i børn og unges liv, og som en skole med fokus på det hele menneske, er digital dannelse et vigtigt indsatsområde i skolens arbejde med eleverne.
Skolen arbejder derfor med at inddrage digital dannelse og teknologiforståelse i
undervisningen på følgende måder:

• Vi vil hjælpe børnene med at prioritere skærmbrug, så barnet selv får en
    forståelse for hvornår hvornår barnet er aktiv, kreativ og socia og hvornår skærmen kun er til passivt brug.
  • Vi vil hjælpe barnet til at blive opmærksom på, at skærmbrug ikke går ud over
    andre aktiviteter, som er vigtige – f.eks. fordybelse, fysiske aktiviteter, og socialt samvær.
  • Vi vil hjælpe børnene til at blive opmærksom på, at streamingtjenester,
    sociale medier og spil er designet til at fastholde brugerens opmærksomhed for at tjene penge, og at børn og unge derfor kan have brug for hjælp til at styre forbruget.

Klub og SFO

I SFO’en gælder samme regler som i skoletiden, dog afholdes en ugentlig filmdag.
I klubben har børnene selv deres telefoner og skærme, men det pædagogiske personale følger så vidt muligt børnenes brug, og inviterer til dialog omkring brugen, hvis den bliver uhensigtsmæssig i forhold til skolens digitale politik.

Og hvordan gør vi det konkret?
Vi forpligter os som skole til at bruge både faglige og pædagogiske ressourcer på at have fokus på den digitale dannelse – ud fra ovenstående tilgang til det digitale.

• Vi vil invitere eksterne eksperter på besøg til at tale om alt fra digitale medier til
    online mobning og jura på nettet. For konkret at klæde børnene på med
    udgangspunkt i virkeligheden
  • Vi vil have fokus på digitale dannelse på samme måde som vi har fokus på generel
    trivsel, sprogbrug og mobning. Det skal være en integreret del af det vi taler om i
    klassen på ugentlig basis. Hvor lærere og pædagoger aktivt spørger ind til elevernes vaner, hvad der hitter og hvad de tænker over når de er på nettet.
  • Alle undervisere og pædagoger på Stevns Friskole vil blive tilbudt kurser i digital
    dannelse og forventes at handle udfra skolens politik på området.