Skolelederens årsberetning 2019

Skolelederens beretning 2019

Særlige dage

På Stevns Friskole har vi det, som kaldes særlige dage. Disse dage har vi ni af hvert skoleår. Det er dage, som er bundet op på traditioner og markerer, hvem og hvad vi er som skole. Det er også dage, hvor alle møder og går hjem på samme tid. Dagene er 1. skoledag, motionsdagen, juleklip, skoledagen inden den år­lige julefest, julegudstjenesten, fastelavn, 9. klasses sidste skoledag, Åben Friskole og sidste skoledag inden sommerferien. Disse dage er vigtige for skolens identitet, hvorfor de skal udvikles og ikke afvikles. Det bety­der blandt andet, at der for at skabe samhørighed og fællesskab er tilstedeværelsespligt det kommende skoleår for skolens lærere, når vi markerer disse dage

Samhørighed og fællesskab går også igen i forhold til eleverne, hvor vi forsøger at lave aktiviteter, der går på tværs af klasseskel og alderstrin. Fx aktiviteten til fastelavn, hvor de store hjælper de små i bålhytten med at riste en klapsammenmad bestående af kiks og skumfiduser. Eller når der bliver spillet julebanko ved det årlige juleklip, og ældste elever hjælper de yngste med tallene på engelsk og tysk.

I juni måned 2018 holdt vi Åben Friskole under en skinnende blå himmel. Arrangementet var en stor succes, der også tiltrak gæster udefra, og vi håber på en dejlig gentagelse i 2019. Det skal heller ikke glemmes, at indvielsen af Sydstevnshallen har skabt helt nye muligheder for vores fællesarrangementer. Et af årets høj­depunkter, den traditionsrige julefest, har fået nye rammer, hvilket vil bære denne vigtige tradition langt ind i fremtiden.

Multihuset

Fredag den 1. marts 2019 var en stor dag, da det var dagen, hvor klubben og de ældste børn i SFO’en åb­nede døren til de nye faciliteter i Multihuset på den modsatte side af Vemmetoftevej. Skolen har indgået en tidsubestemt aftale med Stevns Kommune om lejen af 1. salen i multihuset på i alt 113,9 m2. Og det er me­get fine faciliteter, Stevns Friskole har overtaget, og der er nu fine muligheder for at udvikle både SFO og klub. P.T. kan SFO’en melde om fuldt hus, da alle børn er tilmeldt, og klubben har 29 tilmeldte børn.

De nye rammer aflaster også resten af skolen, hvor der nu er et ledigt lokale, der kan indrettes med henblik på en styrkelse af de praktisk-musiske fag.

Digital dannelse

Foranlediget af den debat, der foregik sidste sommer i Danmark og i resten af Europa, hvor man i Frankrig valgte at lovgive på området og forbød mobiltelefoner i skoletiden, og tendensen med mobilfri skoletid bredte sig til en del folke- og friskoler i Danmark, så har vi også på Stevns Friskole diskuteret elevernes brug af smartphones og sociale medier i skoletiden.

Undervisningsmaterialer går digitaliseringens vej, og samtidig med at de kan være et fantastisk værktøj i undervisningen, så kan de også være opmærksomhedsafledende og hæmme læringen og ødelægge læ­ringsrummet. Den levende vekselvirkning, det vil sige, det, der skabes i samtalen mellem lærer-elev, elev-elev og lærer-lærer, kan ikke erstattes af lærer-skærm eller elev-skærm. Læring er noget levende.

Man skal også være opmærksom på, at Gyldendal og Clio Online er enerådende på det digitale undervis­ningsområde, da de er de eneste, som har kapaciteten til at ansætte programmører, supportere og lærings­konsulenter. Det har fået den utilsigtede konsekvens, at et fåtal af mennesker bestemmer, hvad alle lan­dets skoleelever beskæftiger sig med. Det skal man være bevidst omkring.

I ugerne inden vinterferien var Børns Vilkår inviteret ad flere omgange i klasserne på 3.-9. årgang og lave workshops omkring det digitale liv. Et par enkelte guldkorn fra arbejdet i klasserne og forældreforedraget vil jeg gerne dele med jer: 1) Man bliver ikke digitalt dannet af at færdes i den digitale verden. Det kræver voksne rollemodeller, før etik og moral indlejrer sig. 2) Forvent ikke, at børnene henvender sig, hvis de har set noget grimt på nettet. Som oftest vil børn og unge tie. Derfor skal vi som voksne være nysgerrige uden at snage, da børn også har ret til et privatliv. 3) Husk børneperspektivet, for det, vi som voksne opfatter som noget forfærdeligt pjat, er måske ikke pjat i barnets øjne.

Skolevalg

8. og 9. klasse har i år deltaget i Skolevalg 2019. Det har været et lærerigt og ganske autentisk forløb, hvor elevernes interesse for og viden om politik er blomstret op. Mandag den 28. januar var der valgdebat på skolen, hvor partiernes ungdomsafdelinger sendte en ung partisoldat til Stevns Friskole for at deltage i de­batten, der var ganske livlig og intens.

Forløbet blev afsluttet med en omgang stegt flæsk med persillesovs på Restaurant Lanterna. En ny tradition er hermed skabt.

Tagudskiftning

Det flade tag på hovedbygningen er 40 år gammelt og skal skiftes. Projektet er i sin vorden, og der er etab­leret kontakt til en række lokale tømrerfirmaer, som der er holdt byggemøder med. Ønsket har været, at firmaerne giver deres bud på, hvilke muligheder de ser i forhold at få rejst taget. Den ideelle løsning er selv­følgelig at få mere lys og luft i aulaen, men skattekisten er ikke bundløs, så den endelige løsning bliver må­ske en skrabet, arkitektonisk udgave, men alligevel en langtidsholdbar løsning.

Fondsbevillinger

Skolen har fået en række tidlige julegaver fra to fonde, hvor der er søgt om midler til udskiftning og udvi­delse af musiksamlingen. Skolen har modtaget 23.000 kr. fra Østsjællands Vaskerifond og 45.000 kr. fra Nordea Fonden. Den første bevilling er øremærket et nyt trommesæt, som er købt, mens den anden fonds­bevilling ikke er øremærket noget specifikt musikudstyr. De ældste, musikbegejstrede elever og skolens musiklærere har sammen med mig lavet en ønskeliste. En lokal musikkonsulent bestiller det nye grej, så skolen får mest mulig ud af de bevilgede midler.

SkoleIntra og Aula

SkoleIntra har ikke fungeret optimalt i dette skoleår, hvor forældre på skift har oplevet at ryge helt ud af systemet, mens andre oplever problemer med fx at sende beskeder. Skolen forsøger at løse fejlene løbende på bedste vis. Desværre er det ganske tidskrævende for skolens administration. I den henseende vil skolen skele meget til lanceringen af den fælleskommunale kommunikationsplatform, Aula, som alle kommuner begynder at benytte fra august 2019.

De frie grundskoler inviteres med i Aula, og når skolen ved lidt mere om pris og vilkår, og når de værste bør­nesygdomme er rettet, vil vi overveje at opsige aftalen med its Learning, der administrerer SkoleIntra og skifte til Aula.

Ledelsesberetning og økonomi

Skolens hovedaktiviteter:

Skolens formål er at drive en friskole efter den grundtvig-koldske skoletradition samt en privatin­stitution med samme værdigrundlag i henhold til Dagtilbudslovens § 20 efter aftale med Stevns Kommune. Stevns Friskole giver en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen og efter de til enhver tid gældende love og andre retsregler for friskoler og private grundskoler m.v. Det følger heraf, at skolen efter sit formål og i hele sit virke skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og re­spekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.

Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold:

Skolens elevtal pr. 5. september 2018 var 172 elever, hvilket er tre elever flere end 5. september 2017. I SFO’en var der pr. 5. september 2018 indskrevet 62 elever mod 59 elever 5. september 2017. Efter et par år med faldende klassekvotient i 0. klasse forårsaget af rullende skolestart i Stevns Kommune samt et ind­snævret rekrutteringsområde qua stigende konkurrence er klassekvotienten igen stigende.

Årets resultat af skolens drift viser et overskud på 320.184 kr.

Inklusionstilskud:

Skolen har modtaget 127.382 kr. i inklusionstilskud, som er brugt til henholdsvis specialundervisning og AKT-arbejde (adfærd, kontakt og trivsel).

Skolen har i perioden brugt 7,5 timer pr. uge til special­undervisning (dansk) enten alene eller i små grupper. Ved individuel specialundervisning er undervisningen målrettet læseforståelse og læsehastighed. Fire gange årligt evaluerer skolens to læsevejledere, hvilke elever, der efter indstilling fra dansklærerne og med sam­tykke fra forældrene, har brug for et læseboost. Når undervisningen foregår i hold er det primære fokus øvelse i hjælpemidlerne AppWriter og Txtanalyser, der understøtter læsning og skrivning samt træning af systematisk fonologi.

Herudover har skolen brugt 6 timer pr. uge til AKT i form af støtte til grupper af elever i en klasse, klassemø­der og individuelle trivselssamtaler. Det forebyggende arbejde er højt prioritet, og der sigtes mod at give klasserne og deres klasselærer værktøjer, som kan tages i brug, når der opstår konflikter. AKT-timerne bli­ver også brugt til årlig uddannelse af skolens legepatrulje, der iværksætter elev-elev aktiviteter i frikvarte­rerne.

Skolen har på baggrund af en individuel beregning modtaget et tilskud til specialundervisning og anden spe­cialpædagogisk bistand på sammenlagt 89.852 kr. Pengene er brugt til støtte til to SPS-elever, der er særligt udfordret personligt og socialt. Skolens revisor har attesteret, at skolen har overholdt bekendtgørelsen om minimum 50 dages specialundervisning i 2018 for at værre berettiget til dette tilskud.

Usikkerhed ved værdiansættelse af aktiver og gæld:

Der er ingen kendt usikkerhed.

Usædvanlige forhold:

Der er ingen kendte usædvanlige forhold, der kan have påvirket beregningen.

Væsentlige økonomiske forbindelser med andre institutioner, der modtager offentlige tilskud:

Skolen har ikke væsentlige økonomiske forbindelser med andre institutioner, der modtager offent­lige til­skud.

Begivenheder efter balancedagen:

Der er efter regnskabsårets afslutning ikke indtruffet begivenheder, der væsentligt vil kunne påvirke vurde­ringen af skolens finansielle stilling.

Den forventede økonomiske udvikling:

Skolens elevtal pr. 4. marts 2019 er 171 elever. Der er tilmeldt 64 elever i skolens SFO ud af et elevgrundlag på 64 elever.

Stevns Friskole er opmærksom på det faldende børnetal i Stevns Kommune. Dog er Rødvig, Stevns Friskoles opland, det område, hvor der er flest børn i kommunen pga. et stigende antal tilflyttere. Det forventes, at der fortsat vil være et fint optag af elever i de kommende 0. klasser. Fremadrettet budgetteres der højest med et elevtal på 170. Ligeledes er skolen opmærksom på, at den store 7. årgang forlader skolen om to år, hvilket afstedkommer et lavere statstilskud. Når 7. klasse forlader skolen om to år, kan der dog spares en lærerressource.

Stevns Friskole er opmærksom på, at der kan herske usikkerhed om koblingsprocenten, hvis regeringsmag­ten skifter. Ligeledes er skolen opmærksom på indefrysningen af feriepengeforpligtelsen i foråret 2020.

Det indledende arbejde med udskiftning af taget på skolens hovedbygning er begyndt. Der er afsat 1.500.000 kr. til projektet, der tages fra skolens likvide midler.

Økonomien er stabil, og der er fokus på stram budgetstyring. Forventningerne til årets resultat 2019 er 280.000 kr.

Afgang og tilgang

Inden for det seneste år har skolen sagt farvel til to lærere, hvilket altid skaber omvæltninger og omrokerin­ger. Henriette Bøgeskov Holmgaard søgte nye udfordringer før sommerferien efter 12 års tro ansættelse på Stevns Friskole. Andreas Thordahl opsagde sin stilling med udgangen af oktober måned, da han søgte nye udfordringer. Her skal vi huske på, at når én lærer forlader Stevns Friskole, så svarer det til, at fire lærere forlader deres stillinger på Strøbyskolen på samme tid. Som lille skole er vi også sårbare i den forstand, at vi hurtigt kan komme til at mangle faglærere.

Henover sommeren blev der ad to omgange opslået en ledig stilling, og mens ansøgningerne indløb, teg­nede der sig et billede af, at det kunne blive svært at besætte den ledige stilling. Ansøgerfeltet var meget pauvert. Desværre er det en generel tendens, at det er svært at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til ledige lærerstillinger i vores område. Haslev Seminarium er nedlagt, og Sydøstsjælland er ikke naturligt opland for nyudklækkede dimittender fra læreruddannelserne i Vordingborg, Roskilde og København. De søger ikke stillinger i vores egn. I forvejen er optaget på læreruddannelsen lavt, samtidig med at der de kommende år er mange lærere, der forlader arbejdsmarkedet. Og alt tyder på, at udfordringen med at besætte ledige stil­linger fortsætter. Det foregående er noget, jeg tit drøfter med andre skoleledere, og der er behov for at tænke ud af boksen for at tiltrække de rigtige kandidat. Vi skal i højere grad headhunte, eller jeg skal måske bruge en dag på at køre til Den Frie Lærerskole i Ollerup for at holde en salgstale for Stevns Friskole.

Da skolen i oktober måned stod og manglede en fysik-kemilærer, var der ikke så meget slinger i valsen. Ale­xander Kaas Rødsgaard blev headhuntet som nyuddannet lærer fra Den Frie Lærerskole. For et par år siden var Alexander i årspraktik på Stevns Friskole, og han havde tidligere søgt uopfordret. Christina Wolsing kon­taktede i samme periode også skolen og tilbød sig som faglærer i engelsk. Og sidst, men ikke mindst, øn­skede Charlotte Andersen at gå lidt op i tid. Det betød, at alt i sidste ende flaskede sig. 

Sport

Endnu et år er gået, og endnu engang har skolen udmærket sig inden for det sportslige område. Før som­merferien udmærkede daværende 4. klasse sig i svømning. Klassen var den klasse på Stevns, som svøm­mede længst på hele Stevns i konkurrencen “Klassen svømmer langt”. Men det sluttede ikke her, for samti­dig var 4. klasse også den klasse på Sjælland, som lå i den absolutte top. Det var kun Køge Private Realskole og en folkeskole i København, som i vores del af fædrelandet har svømmede tilnærmelsesvist lige så langt. Det betød, at 4. klasse har kvalificerede sig til Skole OL i Aarhus 13. juni 2018. Her blev det til en flot bronze­medalje, og det bedste var, at Køge Private Realskole måtte tage til takke med 4. pladsen. 6. klasse var også til Skole OL, da de havde kvalificeret sig i roning, hvor de flot nåede finalen. Ligeledes deltog 4. og 5. klasse i den lokale håndboldturnering i Stevnshallen, hvor det blev til flotte tredje- og andenpladser blandt de stevnske skoler.

Tak til alle elever for at have repræsenteret Stevns Friskole flot.

Lejrskoler og studieture

I foråret 2018 var 8. klasse på Malta, og 6. klasse var på Bornholm, og inden så længe drager nuværende 8. klasse til Irland. Lejrskoler og studieture er et vigtigt koncept, der fortsat bliver værnet om.

Sang og musik

Sang og musik er sammen med historiefortælling en vigtig del af skolens DNA, og skolen søger til stadighed at udvide elevernes musikalske horisont. I sensommeren 2018 var eleverne fra 0.-5. klasse til en fantastisk koncert med symfoniorkesteret i DR Koncerthuset. Anderledes musikoplevelser er vigtige, og det er interes­sant, når eleverne erfarer, at den klassiske musik ikke kun skurrer i ørerne, men også kan være behagelig og imponerende at lytte til. Eleverne er ikke opmærksomme på det selv, men de møder jo denne musik oftere end de tror, fx når der ses Disney, Star Wars og hører filmmusik i det hele taget.

Igen i år har skolen været vært for en huskoncert. I mandags spillede italienske og franske folkemusikere op til dans, og formålet var igen at give eleverne en ny musikoplevelse samt udvide deres kulturelle horisont.

Samtidig drager SFO’en hvert år til festivalen Vilde Vulkaner, hvor de sammen med pædagogerne danser til den rytmiske musik en hel uge.

Kreative fag

De seneste år har skolen øget bevågenheden omkring de kreative fag. Timetallet er gradvist blevet øget, og faget er også repræsenteret i skolens ældste klasser. I fagene billedkunst, madkundskab og musik har vi også dygtige lærere, der kan give undervisningen noget tyngde.

De fysiske rammer er dog ikke tidssvarende og materiellet er slidt. Godt hjulpet på vej af to fondsbevillinger er skolen ved at udskifte og supplere musikinventaret. Men prikken over i’et er selvfølgelig, hvis skolen på sigt kan løfte musikundervisningen op fra kælderen. Som et kuriosum på musikundervisningen søges der også et øget samarbejde med Musikskolen Stevns, såfremt dette lader sig gøre.

Faciliteterne i madkundskab er fine, om end der er lidt trængt, når det er besat af en hel klasse. Sammenlig­net med andre skoler lægges der mange timer i dette fag.

Værkstedslokalet har mange år på bagen, og det er slidt og ikke længere tidsvarende. I forbindelse med flytningen af klubben til 1. salen på Vemmetoftevej 5 er der frigjort et lokale, der i skrivende stund er ved at blive indrettet til en helt ny billedkunstfacilitet. Når den store 7. årgang forlader skolen om et par år, og der således frigøres endnu et lokale, så er det planen at væggen mellem de to lokaler: billedkunst og nuvæ­rende 6. klasse væltes, så skolen får et stort værkstedslokale, der kan bruges til både billedkunst og hånd­værk og design.

22. november 2018 indgik Regeringen en politisk aftale med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om en obligatorisk prøve i et praktisk-musisk fag på 8. årgang fra skoleåret 2020-2021. Aftalen kaldes ”Fra folkeskole til faglært” og sigter på at fremme erhvervsuddannelserne ved at styrke elevernes praktiske evner og få en større ligevægt mellem boglige og praktiske fag i grundskolen. Nu­værende 6. klasse er den første klasse, som skal til prøve. Det får betydning for skolens fagudbud i fagene musik, billedkunst, håndværk & design samt madkundskab allerede fra skoleåret 2019-2020. Der bliver ikke tale om en svækkelse af fagene. Tværtimod skal de praktisk-musiske fag styrkes, og valgfagstilbuddet udvi­des.

Alle elever skal vælge mindst ét toårigt praktisk/musisk valgfag, der afsluttes med en prøve. De prak­tisk/musiske valgfag er håndværk og design, billedkunst, musik og madkundskab. Det skal bemærkes, at skolen skal tilbyde eleverne valgfag i et omfang svarende til mindst 120 undervisningstimer om året (to valgfag). Eleverne er dog kun forpligtet til at vælge mindst et valgfag om året (60 timer).

Eleverne skal have mindst ét af de op til fire praktisk/musiske valgfag, de får tilbudt at vælge imellem. Som hidtil vil der kunne fastsættes lokale rammer for, i hvilket omfang udbudte fag bliver oprettet, herunder krav om, at der skal være et bestemt antal minimums- eller maksimumstilmeldte elever per enkelt valgfag.

Eleven binder sig ved sit valg af valgfag for hele den toårige periode. Skolelederen kan beslutte, at den en­kelte elev ud fra en saglig begrundelse vælger om. Hvis skolens leder giver denne mulighed for omvalg, medfører det samtidig forpligtelse til at tilbyde den nødvendige supplerende undervisning (faglige støtte) som ved skoleskift.

Ved skoleskift vil udgangspunktet være, at eleven fortsætter med det valgfag, som eleven har fulgt tidli­gere. Eleven vil ikke kunne vælge et andet valgfag. Hvis eleven skifter til en skole, hvor det ikke er muligt at tilbyde undervisning i det obligatoriske valgfag, som eleven tidligere har haft, vil eleven være nødt til at vælge om. Det vil medføre, at den nye skole må tilbyde den supplerende undervisning (faglige støtte), der er nødvendig for, at eleven kan følge undervisningen i faget på det pågældende klassetrin.

Stevns Friskole står stærkt, når det kommer til dygtige lærere med de rette kompetencer og linjefag i billed­kunst, madkundskab og musik. Umiddelbart er der kun behov for kurser, men ikke efteruddannelse. Samti­dig kender eleverne disse fag i forvejen. De fysiske rammer kan etableres og modificeres forholdsvist hur­tigt for et mindre beløb.

Stevns Friskole har dog også udfordringer, da årgangene er små, hvilket hindrer et større udbud af valgfag. Skolen har ingen lærere med linjefag eller kompetence til at undervise i håndværk og design, og der skal afsættes midler til efteruddannelse. Desuden er faget håndværk og design ukendt for eleverne. Skolen har heller ikke de nødvendige redskaber og maskiner for at kunne leve op til faget håndværk og design, hvilket kræver en større investering. Skolen har heller ikke de fysiske rammer for at kunne undervise i træsløjd, der er en del af faget håndværk og design. Skolen har et ældre sløjdlokale, men lokalet lever på ingen måde op til kravene i forhold til arbejdsmiljø anno 2019.

Fra skoleåret 2019-2020:

  • Fortsat obligatorisk musik på 0.-9. årgang. Musikskolen vil gerne være behjælpelig

med at læse timerne.

Eleverne i 8. og 9. klasse får en times mere musik om ugen.

  • Værksted på 0.-6. årgang og billedkunst på 7.-8. årgang: Timerne i billedkunst

flyttes til 5.-6. årgang med henblik på en styrkelse af værkstedsfaget, så dette fag

på sigt også rummer elementer af håndværk og design.

  • Madkundskab flyttes fra 6.-7. årgang til 5.-6. årgang.
  • Den nuværende valgfagsordning på 7., 8. og 9. årgang sløjfes.

Eleverne i kommende 7. klasse tilbydes 120 timers valgfag, hvor eleverne skal læse min. 60 timer. Fag, der udbydes:

  • Musik
  • Billedkunst
  • Madkundskab

Tak til alle for et godt år.

Rasmus Englund

Skoleleder