Tilsynsførendes rapport 2017-18

Tilsynsrapport som pdf fra tilsynsportalen.uvm.dk … klik her

Tilsynserklæring april 2018
Stevns Friskole

Certificeret tilsynsførende: Folkeskolelærer Vibeke Grønbæk, Solbakkevej 15, 4760 Vordingborg
vigr@mail.dk

I henhold til lov om tilsyn i de frie skoler er jeg på generalforsamlingen 2017 blevet bedt om at føre tilsyn med:
• Elevernes standpunkt i dansk, matematik og engelsk
• At skolens undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
• At skolen overholder kravet i folkeskoleloven om at forbedre eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.
• At undervisningen er på dansk.
• At skolen efterlever lovens §9d, stk.5 (Donationer)
Tilsyn:
Tilsynsbesøg i 2017-18
Torsdag d.26/10 2017
Møder ind på lærerværelset lidt før morgensamling – fortæller hvor jeg kommer i dag. Derefter deltagelse i morgensamlingen hvor der synges morgensang. Eleverne orienteres om mit besøg på skolen.
1.lektion 2.kl Dansk
Der er lavet en plan for timen på tavlen, denne gennemgås som det første. Eleverne læser højt fra læsebog, de har haft det for hjemme. De nøjedes med 2 linjer hver.
Eleverne skal igennem ny tekst i deres læsebog. De læser i kor – og taler om nye ord. De får dette for til næste dag.
De anvender Læsebog 2 fra Alinea.
Læreren fortæller herefter om bogen ”Den lille Prins” og forklarer hvorfor hun er glad for netop denne bog. I næste uge skal de medbringe en bog som de er glade for.
2.lektion 4. kl Matematik
De arbejder med deres matematikbog; Kolorit for 4. klasse fra Gyldendal.
En elev læser opgaven højt for klassen og de taler om hvorledes opgaves skal regnes. De har en mappe hvor deres opgaver samles. Der er ekstraopgaver til de elever, der er færdige.
Eleverne arbejder selvstændigt – nogle skal blive i klassen og andre må gå udenfor. Jeg havde en god samtale med eleverne om deres skolegang.
3. lektion 3 kl. Dansk
Lærer og elever viser mig hvordan de laver læse-log og hvordan de gør hver gang de starter på ny bog.
Eleverne har valgt hvilke bøger de vil læse. Lærer tæller langsomt til 10…og så er alle klar til at læse. De har hynder til at sidde/ligge på i klassen.
Nogle elever anvender høreværn så de har helt ro andre sidder stille og læser højt for hinanden. Der står et biblioteksstativ i klassen fyldt med bøger.
Materialer: Fandango 3, Skriv fra Gyldendal Grundskrift 2 og Ny diktat for alle 3 kl. A/B også fra Gyldendal.
4. lektion 7.kl Engelsk
Eleverne starter med at læse højt i grupper. Derefter gennemgås teksten ved hjælp af denm ”varme stol”. To elever er placeret foran klassen og eleverne stiller spørgsmål til de to, der er ”personer” fra teksten.
Derefter har de skriveøvelse. De skal skrive i 10 min på en historie. Efter de 10 min skal de gå rundt blandt hinanden i klassen og læse deres historie op for hinanden.
5. lektion 9.kl Matematik
Eleverne arbejder med rumfang og overfladeareal.
Materiale: Kolorit 9 fra Gyldendal
Eleverne har kladdehæfter og læreren bruger Active board. Der regnes på tavlen og på Active board. Alle elever giver deres resultat på klassen. De får tildelt nye opgaver og eleverne går i gang i små grupper.
Eleverne afleverer til dagligt alle opgaver digitalt.

D. 13 april 2018
Deltager på lærerværelse og derefter morgensamling. Der synges fra Friskolesangbogen og en ny sang fra MGP og bedes Fadervor. Eleverne orienteres om at jeg er der og deltager i undervisningen.
1.lektion 3. kl Engelsk
Klassen er i gang med et forløb om ”Food”.
Materiale: Pitstop 3 fra Alinea.
Eleverne har deres bøger i kasser i klassen. De skal i dag lave en ”mad-slange” på tavlen med alle de ord de kan på engelsk, der forbindes med mad.
Eleverne arbejder derefter individuelt med deres engelsk-opgaver.
De har 3 timer engelsk om ugen.
2. lektion 6. kl Matematik
Der er 28 elever på 6. trin og derfor er der lavet 2 små klasser. Disse arbejder sammen i matematik i dag.
Der arbejdes med Sansynlighed.
Materiale: Kolorit 6 klasse fra Gyldendal og eleverne har også et klassehæfte.
De arbejder i grupper af 3 i hver og de må arbejde på tværs af klasserne. De 2 klasser er ikke indrettet ens. De er indrettet sådan, at de alle kan samles i én klasse når de f.eks skal se film eller lign. Jeg er med i begge klasser og ser eleverne fremlægge deres resultater.
3. lektion 1.kl Dansk
Læreren starter med at skrive plan for timen på tavlen. Der er fra morgenstunden skrevet plan op for HELE dagen.
Eleverne har øvet læsning hjemme og læser højt på klassen.
Materiale: Min første læsning fra Alinea.
De skal have nyt læsestykke for. Læreren læser en linje ad gangen og de læser derefter (ekko-læsning). De repeterer tegnene; punktum, komma og udråbstegn og hvad de betyder.
Læreren standser engang imellem læsningen og stiller spørgsmål til klassen. Der gives ny lektie for. Nogle skal læse 1 side, andre 2 og dem, der gerne vil 3.
Derefter øver de ”de hyppigste 120 ord”. Eleverne går rundt med ordkort og læser hianandens kort højt.
Til sidst er der frilæsning. Eleverne finder deres bøger og finde ”læse-sted”, Det kan være i en ”læsehule” under bordet eller lige udenfor klassen.
4. lektion 0.kl Dansk
Timen starter med at læreren læser højt og læreren stiller ind imellem spørgsmål.
Eleverne bruger i dagligdagen Alletiders dansk fra Alinea – der læses fra denne og På vej til den første læsning også fra Alinea.
Derefter inviteres eleverne til at være publikum når 2.kl øver sig på forårskoncerten i aulaen. Derefter spiller 0.kl for 2. kl og mig.
Meget engagerede elever og musiklærer – det var en fornøjelse at overvære.
5. lektion 4. kl Dansk
Eleverne er vant til at fremlægge selvvalgte projekter hver fredag. De forbereder, fremstiller og arbejder med projektet hjemme.
Derefter går de i gang med danskforløb om ”Skagensmalerne”. De skal skrive en beretning over billedet ”Den druknede”. De taler om billedet og brainstormer på tavlen.De må gerne arbejde 2 og 2, men skal aflevere individuelt.
Materialer: Ny diktat for alle 4 kl., Fandago og Ny skriftlighed for 4 kl.

Lovgrundlaget.
I henhold til Lov om friskoler og grundskoler (Friskoleloven) skal den tilsynsførende føre tilsyn med, at skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Tilsynet skal særligt have fokus på elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk. Jeg har som tilsynsførende set på skolen i henhold til bekendtgørelsen af Lov om friskoler og private grundskoler §9 stk.2. Jeg har ved gennemgang af elevernes standpunktskarakterer 8-9 kl. og prøvekarakterer fra 9.kl konstateret, at elevernes standpunkt er meget tilfredsstillende.
Endvidere skal tilsynet vurdere, om skolen overholder Friskolelovens §1, stk 2, hvori der står ”
Skolerne skal efter deres formål og hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.”
Undervisningsplaner.
Som et redskab til at vurdere om undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, har jeg gennemgået alle skolens årsplaner for de enkelte fag og de enkelte klassetrin og påset, at de indholdsmæssigt er i overensstemmelse med ”Fælles mål”, som er et sæt af nationale mål for undervisningen i grundskolerne i Danmark. Disse lever både op til skolens mål og undervisningsministeriets krav.Ved at overvære undervisningen i klasserne, har jeg kunnet konstatere, at der er overensstemmelse mellem årsplanerne og disses praktiske gennemførelse.
Undervisningsmaterialer.
Jeg har set undervisningsmaterialerne, der er blevet brugt i de undervisningstimer jeg har fulgt og har desuden i de fleste årsplaner kunnet se hvilke undervisningsmaterialer, der bruges i faget gennem året. Disse var sammenlignelige med de undervisningsmaterialer, der bruges i folkeskolen. Alle undervisningsmaterialer er relativt nye.
Undervisningssproget.
I henhold til Friskolelovens §2,stk 2 er undervisningssproget dansk.
Afslutning.
Jeg har i år på mine tilsynsbesøg, oplevet hvorledes lærerne i undervisningen har fokus på både hele klassen og den enkelte elev. Jeg har oplevet fagligt dygtige og engagerede lærere, som formår at skabe et både børnevenligt, højt fagligt niveau og spændende læringsmiljø.
Jeg har haft samtaler med elever vedr. elevråd og undervisningen.
Gennem mit tilsyn har jeg kunne vurdere, at Stevns Friskole drives i fuld overensstemmelse med Undervisningsministeriets krav i henhold til Friskoleloven, og at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Jeg har ikke modtaget henvendelser fra forældre eller andre angående forhold vedrørende undervisningens kvalitet på skolen.
Som altid har jeg efter tilsyn gennemgået elevernes standpunkter og afgangsprøvekarakterer.

Vordingborg 18 april 2018
Certificeret tilsynsførende
Vibeke Grønbæk.